Listen now for free

3 John

مسائلی که نامه دوم و سوم یوحنا صحبت میکنه، مکمل همدیگه هستن، از جهاتی خیلی شبیه همن اما از طرف دیگه، میشه گفت خیلی هم با هم متفاوت هستن.
در واقع این ۲ نامه‌، دو روی یک سکه هستن چون نامه دوم، به گیرنده هشدار میده که تو پذیرش مبشران دقت کنه و میگه: «در را ببندید!» جلوی معلمان دروغینی که می‌خواهند حقیقت مسیح را تحریف کنند و نامه سوم میگه: «در را باز نگه دارید!» جلوی خادمان واقعی انجیل و نگذارید ترس یا دیکتاتوری یک شخص، جلوی جریان محبت کلیسا را بگیره.

  • Chapter 1 - 1
  • 1
      • 01 Episode
      • نامه سوم یوحنا – مقدمه  |  3 John 1

      نص:

      خطری که از درون کلیسا می‌آید

      یکی از کوتاه‌ترین نوشته‌های عهدجدید نامه سوم یوحنا هستش است، اما زیر این ظاهر کوتاهش، یک واقعیت خاص و جدی پنهان شده. تو همین چند آیه، تصویری خیلی واقعی از کلیسای اولیه رو بهمون میده؛ نه یک کلیسای ایده‌آل و بی‌نقص، بلکه کلیسایی که درگیر رابطه‌ها، تنش‌ها، منیت‌ و اقتدارطلبی‌های آدم‌هاست.

      این نامه مستقیماً به شخصی به اسم غایوس نوشته شده، اما راستش را بخواهید ما دقیقاً نمی‌دانیم این کدام غایوس است، چون چند غایوس تو عهد جدید داریم و حتی ممکن است این هیچ ‌کدام این اشخاص نباشه.

      این نامه نشان میده که ایمان مسیحی، چیزی نیست که فقط در تئوری، آموزه‌ها یا ساختارهای کلی خلاصه بشه، بلکه ایمان واقعی خودش را در روابط اجتماعی و تصمیم‌گیری‌های روزمره‌مون نشان می‌دهد. یوحنا تو این چند خط بهمون یادآوری می‌کند که عیار واقعی ایمان، نه تو شعارها یا کارهای بزرگه، بلکه تو جزئی‌ترین رفتارهای ما با خادمین، غریبه‌ها نشان داده میشه.

      تو این نامه سه شخصیت روبرو می‌بینیم:

      اولین شخص، خود غایوس است که یوحنا این نامه را واسه اون می‌نویسد و اون رو کسی میگه که «در راستی قدم برمی‌دارد».

      اون چکار میکرد؟ درهای خانه‌اش را به روی مبشران و خادمانی که حتی از قبل نمی‌شناخت، باز می‌کرد و نیازهای آن‌ها را برای ادامه سفرشان تأمین می‌کرد. با اینکه ممکن بود از طرف شخص یا گروهی در کلیسا به خاطر این کار طرد بشه یا جفا ببینه، اما وفادارانه تو این خدمت ایستاد. یوحنا میگه تو با این خدمت، شریک کار حقیقت شدی.» غایوس یادمون میده که محبت مسیحی فقط یک حس نیست، بلکه خدمتی هست حتی مثل باز کردن در خانه روی افراد. یوحنا اون را تشویق می‌کند که همین راه را در نیکی کردن ادامه بده.

      دومین شخص، دیمیتریوس است. اون به عنوان شخصی قابل اعتماد معرفی می‌شود. در آن دوران، کلیساها برای پذیرفتن غریبه‌ها به معرفی‌نامه نیاز داشتند، به خصوص تو جایی که بذر بی‌اعتمادی وجود داشت. دیمیتریوس احتمالاً همان کسی است که این نامه را از طرف یوحنا برای غایوس آورده و یوحنا به او یک «تأییدیه» قوی می‌دهد تا غایوس با خیال راحت او را بپذیرد.

      و اما شخصیت سوم؛ دیوتْرِفیس، بانی اصلی تنش‌ها. او نمونه‌ای از رهبری خود محور و سلطه‌طلب که کسی جز خودش را قبول ندارد. جالبه بدانید مشکل دیوترفیس اصلاً الهیاتی یا عقیدتی نبود بلکه مشکل او دقیقاً «عشق به قدرت» و منیت بود. یوحنا واضحاً درباره‌اش می‌گه: “اون دوست دارد برتری و سروری داشته باشه”. اون واسه حفظ کنترلش، چهار کار خطرناک کرده بود: اقتدار یوحنا را علناً رد می‌کرد، پشت سر خادمان تهمت می‌زد و شایعه‌سازی می‌کرد، مبشران را به کلیسا راه نمی‌داد و اینطوری، یک دیکتاتوری راه انداخته بود؛ یعنی هر کسی مثل غایوس که می‌خواست معلمان یا مبشران را بپذیرد، از کلیسا اخراج می‌کرد!

      تو اواخر قرن اول میلادی، کلیسا با یک «بحران درهای باز» روبرو بود. یوحنا می‌دانست که هشدارش تو نامه دوم (درباره راه ندادن معلمان دروغین به خانه)، ممکنه باعث شود کلیساها از آن طرف بام بیفتند و درهایشان را به روی مبشران واقعی و وفادار هم ببندند. بنابراین نامه سوم را می‌نویسد تا تعادل را حفظ کند. این نامه برخلاف نامه دوم، اتفاقاً تأکید می‌کند که وقتی افرادی با تعلیم صحیح و تأییدشده می‌آیند، باید درب‌ها به رویشان باز شود تا کلام و تعلیم خداوند را جاری کنند.

      در آن زمان کلیسا داشت از حالت کلیساهای خانگی پراکنده به سمت یک ساختار منسجم‌ حرکت می‌کرد. دیوترفیس می‌خواست مرزها را ببندد و کنترل همه‌چیز دست خودش باشد، اما یوحنا معتقد بود کلیسا یک خانواده جهانی است و بستن درها به روی خادمان واقعی، یعنی خفه کردن جریان انجیل.

      تضاد اصلی تو این نامه، رویارویی «عشق به قدرت» در دیوترفیس و «قدرت محبت» در غایوس است. یوحنا نشان می‌دهد که بزرگترین خطر برای کلیسا همیشه بدعت‌گذارانِ بیرون از کلیسا نیستند، گاهی خطرناک‌ترین آفت، منیت، غرور و دیکتاتوری رهبرانی هست که در رحمت خدا را به روی بقیه می‌بندند. جایی که حقیقت انجیل نه فقط تو باور اشخاص، بلکه تو رفتار و قدرت‌طلبی افراده که آزمایش میشه.

      و اگه بخوایم این نامه را شخصی برداشت کنیم شاید سوال خوبی باشه که از خودمون بپرسیم که: آیا کلیسا و جمع‌های ایمانی ما، فضایی است که تو آن «حقیقت» و «محبت» دست تو دست هم حرکت می‌کنند، یا تبدیل به جا و میدانی شده برای قدرت‌طلبی، منیت و نفوذ شخصی افراد؟

      دقیقاً به همین خاطر است که نامه سوم یوحنا، با وجود کوتاه بودنش، هیچ‌وقت در گذشته تو تاریخ دفن نشد. این نامه فقط یک اتفاق تاریخی تو کلیسای اولیه نیست، بلکه آینه‌ هست جلوی تک‌تک ما امروز.

      شما را دعوت میکنم که ما رو تو بررسی این نامه همراهی کنید. ترجمه‌ای که ازش استفاده می‌کنیم، ترجمه مژده برای عصر جدید هستش.

      از هفته آینده بخش نخست آیات را با هم مطالعه می‌کنیم.

      برکت خداوند با شما باشد.

      Social Media:

      Website: https://kalameye-hayat.com

      Telegram: https://t.me/KalameyeHayatofficial

      Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCyhbpNCwyvva-yH1gwFNw1w/videos

      #پادکست_مسیحی
      #کلمه_حیات
      #کتاب_مقدس
      #نامه_دوم_یوحنا
      #عیسی_مسیح
      #مسیحیت
      #ایمان_مسیحی
      #زندگی_مسیحی
      #تعلیم_کتاب_مقدس
      #تفسیر_کتاب_مقدس
      #محبت_مسیحی
      #سوم_یوحنا
      #حقیقت
      #خدمت_مسیحی
      #مهمان_نوازی
      #رشد_روحانی
      #کلیسا
      #کلیسای_اولیه
      #رهبری_روحانی
      #پیام_انجیل

      • 02 Episode
      • نامه سوم یوحنا ۱ الی ۴  |  3 John 1 : 1-4

      نص:

      تعادل خطرناک در زندگی

      تا حالا شده حس کنی توی زندگی یا توی کار خیلی خوب داری پیشرفت میکنی و آینده خوبی در انتظارته اما تو زندگی روحانی‌ یا قلبت، انگار خبری نیست یا یک جای کار می‌لنگه؟ این چیزیه که امروز میخوایم بهش نگاه کنیم درباره چیزی که حتی داشتن تعادلش خطرناک هست.

      اگه بخوام منظورم را بهتون خوب بگم، این سوال میتونه کمکتون کنه:

      اگه قرار بود میزان موفقیت‌های دنیوی ما، دقیقاً به اندازه «رشد روحانی» و «رابطه‌مون با خدا» باشه، الان کجای زندگی بودیم؟ اوضاع‌مون خوب بود یا…؟

      این ایده وقتی به سرم اومد که به آیه ۲ نامه سوم یوحنا رسیدم، آیه‌ای که محبوب واعظین انجیل ثروت و کامیابی هستش و ازش خیلی استفاده میکنن تا دیدگاه خودشون را ترویج کنن.

      بیاید آیات امروز از ۱ تا ۴ رو بخوانم و بعد بیشتر بهش فکر کنیم.

      از طرف شیخ کلیسا به «غایوس» عزیز که واقعاً دوستش دارم. ای عزیز، دعا می‌کنم که از هر جهت کامیاب باشی و همان‌طور که از سلامتی روح برخورداری، جان تو نیز سلامت باشد. وقتی بعضی از برادران به اینجا آمدند و به من خبر دادند که تو چقدر به حقیقت الهی وفادار هستی و بر‌ طبق حقیقت زندگی می‌کنی، بسیار شادمان شدم. هیچ‌چیز مرا بیش از این امر خوشحال نمی‌سازد که بشنوم فرزندان من بر‌ طبق حقیقت رفتار می‌کنند.

      میدانید وقتی این آیات را می‌خونیم، با این مشکل تو دیدگاه کامیابی روبرو میشیم که آنها، آین آیه را یجورایی برعکس میخوانن. در واقع یوحنا دعا میکنه همونطوری که جان غایوس کامیاب شده، غایوس تو سایر چیزها هم کامیاب باشه.

      اگر بخوایم ترکیب سایر چیزها را با جان، عوض کنیم، با یک مشکل بزرگ روبرو میشیم چون اولویت، جان، زندگی ابدی و رابطه با مسیح هستش بعد سایر چیزها یا برکات و اگه برکات تو زندگی زیاد باشه اما رشد روحانی نداشته باشیم، وضعیت خطرناک میشه.

      در واقع، برکت تو کتاب مقدس هدف نیست بلکه نتیجه است.

      فکر کنید که کشتی که بادبان‌های بزرگی داره تا بخواد با قدرت باد، به جلو بره اما، وزن کشتی یا بخشی که تعادل کشتی را نگه میداره، کوچک یا ضعیف باشه. چه اتفاقی می‌افته؟

      با اولین باد شدید کشتی واژگون میشه و همه چیز از بین میره.

      زندگی ما هم همینه. اون بادبانها، موفقیت‌های بیرونی ماست که به دست آوردیم مثل شغل، پول، شهرت یا موقعیت‌هامون و اون وزنه‌ای که این تعادل را نگه میداره، وضعیت روحانی و رابطه ما با خداست.

      معمولا ما سعی میکنیم وقت و انرژی‌مون رو بزاریم که بادبان‌ها رو بزرگتر کنیم، اما یادمون میره که باید وزنه تعادل را هم سنگین کنیم و نتیجه این ممکنه بشه که زندگی داشته باشیم که هر لحظه ممکنه از دست بره.

      خدا با موفقیت ما مشکلی نداره، اتفاقاً دوست داره که تو کار و سلامت جسمی هم وضعیت خوبی داشته باشیم اما خطر از جایی شروع می‌شه که موفقیت بیرونی، از رشد روحانی و درونی‌امون جلو بزنه.

      اگه شب و روز برای چیزی تلاش کنیم که یواش یواش روحمون را ضعیف کنه، در واقع داریم برای چیزی بدو بدو میکنیم که برامون یک مصیبت هستش تا یک برکت.

      حمل کردن یک ظرف پر، بدون اینکه چیزی ازش ریخته نشه، کار سختیه. هرچه خدا مسئولیت، ثروت یا موفقیت بیشتری بهمون بده، وفادار موندن و فروتن موندن هم سخت‌تر می‌شود.

      واسه خیلی از مسیحیان، بدترین اتفاق ممکن همان چیزی باشه که شب و روز براش دارن تلاش می‌کنن: رسیدن به امنیت مالی یا کامیابی و رفاه.

      بهترین حالت این است که جان ما از وضعیت زندگی و شرایط دنیوی‌امون کامیاب‌تر باشد.

      یوحنا هر دو اینها را کنار هم قرار میده، خداوند میدانه که ما به هر دو نیاز داریم بخاطر همینه یوحنا به ما یادآوری می‌کنه که کامیابی بیرونی، هدیه‌ای از طرف خداست که باید در جای درستی قرار بگیره، همون‌طوری که مسیح میگه: اول پادشاهی و عدالت خدا را بطلبید؛ چون اگر اون اولویت مون باشه، بقیه چیزها هم در مسیر درستشون قرار می‌گیرن .مشکل پول، موفقیت یا سلامتی نیست، مشکل زمانی شروع می‌شود که اینها اولویت‌های ما بشن.

      وقتی خداوند تو زندگیمون جای اصلی خودش را داشته باشه، طبیعتا بقیه چیزها هم سر جای خودشان قرار میگیرن و موفقیت‌های ما، استعدادها یا ثروت‌ ما، ابزاری میشن که ما بهشون مسلط می‌شیم نه اینکه آنها بر ما مسلط بشن.

      تشویقتون میخوام کنم که به این موضوع فکر کنید و ببینید وضعیت روحانی‌اتون چطور پیش میره؟ آیا روح خدا شما را به چیزی مایل میکنه که تغییرش بدین؟

      لازم نیست درویش مسلکانه یا ریاکارانه، همه‌چیز رو رها کنیم، بلکه از خداوند بخوایم که بهمون کمک کن که اگه قراره جایی رشد کنم، اول توی قلبمون رشد کنم.

      متشکرم از شما.

      مثل یوحنا دعا میکنم که شما هم در همه چیز کامیاب باشید همانطوری که جان شما کامیاب است.

      آمین

      Social Media:

      Website: https://kalameye-hayat.com

      Telegram: https://t.me/KalameyeHayatofficial

      Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCyhbpNCwyvva-yH1gwFNw1w/videos

      #پادکست_مسیحی
      #کلمه_حیات
      #کتاب_مقدس
      #نامه_سوم_یوحنا
      #عیسی_مسیح
      #مسیحیت
      #ایمان_مسیحی
      #زندگی_مسیحی
      #تعلیم_کتاب_مقدس
      #تفسیر_کتاب_مقدس
      #رشد_روحانی
      #کامیابی_واقعی
      #موفقیت_و_ایمان
      #اولویت_های_زندگی
      #پادشاهی_خدا
      #رابطه_با_خدا
      #سلامتی_روح
      #شاگردی_مسیح
      #حقیقت_انجیل
      #برکت_خدا
      #تقدس
      #وفاداری_به_خدا
      #زندگی_در_حقیقت
      #توسعه_روحانی
      #کامیابی_کتاب_مقدسی
      #انجیل_کامیابی
      #حیات_ابدی
      #خداوند_عیسی
      #موعظه_مسیحی
      #مطالعه_کتاب_مقدس

      • 03 Episode
      • نامه سوم یوحنا ۵ الی ۸  |  3 John 1 : 5-8

      نص:

      خدمت ما یا شغل ما؟ مسئله این است

      فکر میکنم یکی از چالش‌ها و نگرانی‌هایی که افرادی که تو کلیسا یا تو سازمان‌های مسیحی خدمت میکنن و حمایت مالی میشن، اینه که این خدمت، رفته رفته براشون تبدیل به شغلشون بشه یعنی به جای اینکه، اونو تو درجه اول خدمت به خداوند ببینن، براشون تبدیل شه به جایی که منبع درآمدشون شده.

      این چالشی بوده که تو طول تاریخ کلیسا تا امروز هم افراد زیادی رو به چالش کشونده و حتی باعث شده افرادی با انگیزه‌های بد یا منفعت شخصی وارد این خدمت بشن، چیزی که کلیسا و رسولان بارها نسبت بهش هشدار دادن.

      اما حمایت مالی خادمین، چیزیه که تو کتاب مقدس کاملا مشروع بوده و بخشی از همکاری برای خدمت به خداوند بوده و هست، حتی مسیح هم خودش مستقیما میگه که کارگر مستحق دریافت مزده.

      اما همه حاضر نبودن که از این حق خودشان استفاده کنن مثلاً پولس تو بعضی شرایط، از این حق خودش میگذشت تا چیزی مانع نشه که افراد انجیل رو بخوان رد کنن یا اونو متهم به سواستفاده یا انگیزه مالی کنن.

      پس این چالش تو کلیسای اولیه هم وجود داشت از یک طرف ورود افراد سودجو و از طرف دیگه، ضرورتی که وجود داشت برای حمایت از خادمین.

      این خدمتیه که باید با افراد با انگیزه درست برای مسیح انجامش بدن و در عین حال کلیسا هم مسئولیت داره که خادمین رو حمایت کنه.

      این چیزیه که ما تو نامه سوم یوحنا امروز می‌خوایم بهش نگاه کنیم. بیاید آیات ۵ تا ۸ رو بخونیم و بعد با هم ادامه میدیم که چطور میشه به این قضایا نگاه کرد و چه واکنشی میتونیم ما از خودمون نشان بدیم.

      ای عزیز، از تمام كارهایی كه برای این ایمانداران انجام می‌دهی، هرچند آنها را نمی‌شناسی، معلوم می‌شود که با وفاداری کار می‌کنی. آنها برای كلیسای اینجا از مهربانی تو تعریف کرده‌اند. اگر به طور خداپسندانه به آنها کمک کنی تا سفر خود را ادامه دهند، کاری نیکو کرده‌ای. زیرا آنها این سفر را به عنوان خدمتی به مسیح شروع کرده‌اند و از غیر مسیحیان کمک قبول نمی‌کنند. پس ما مسیحیان موظّفیم، با پذیرایی از چنین اشخاص در انتشار حقیقت همکاری کنیم.

      یوحنا میگه این خادمان، از غیرمسیحیان کمک قبول نمی‌کردند. چرا؟ آیا شایستگی‌اشون را نداشتن؟

      نه، بلکه چون می‌خواستند استقلال پیام انجیل و خدمتشان حفظ بشه.

      یوحنا به غایوس میگه که حمایت‌های اون شریک شدن تو خدمت‌ آنهاست. وقتی تو از این خادمان حمایت می‌کنی، در واقع تو هم داری با آن‌ها تو انتشار انجیل شریک میشی.

      این خیلی مهمه چون همه این شرایط را ندارن که بتونن برای خدمت یا بشارت و تعلیم برن اما هر کسی که از دارائیش اونا را حمایت میکنن، تو خدمت اونها شریک هستش.

      خیلی وقت‌ها، ما نمی‌دانیم که دقیقا برای چه خدمتی خوانده شدیم یا اینکه چطور میتوانیم کلیسا و انجیل را خدمت کنیم، این خدمتی هستش که همه ایمانداران براش خوانده شدن نه فقط عده‌ خاصی، همه حتی کسایی که تو همین خدمت هستن، برای حمایت از سایر خادمین خوانده شدن تا آنها را حمایت کنن.

      یوحنا غایوس را بخاطر این خدمت و میهمان ‌نوازی‌اش تشویق میکنه و این چیزیه که ما هم میتونیم به خودمون بگیریمش اگه چنین خدمتی انجام دادیم یا میدیم. ما نباید از حمایت مالی خادمین بترسیم بلکه باید هشیار باشیم نسبت به انگیزه‌هایی که افراد برای خدمت دارن.

      راه‌حل این نیست که بگیم هر کی میخواد خداوند را خدمت کنه باید رایگان اینکار رو انجام بده و خادمین را به فقر بکشونیم بلکه اینکه هم خادمین و هم کلیسا باید نسبت به این هشیار باشن که دارن برای پادشاهی خداوند کار میکنن یا منفعت خودشان و این چیزیه که خود افراد باید بهش برسن.

      این همون چالش اولیه‌‌امون هستش نه فقط برای خادمین بلکه برای خودمون که چطور می‌تونیم مطمئن بشیم که خدمت یا فعالیتی که داریم، تبدیل به شغلمون یا برای منفعت شخصی‌مون نشده؟ مشکل پول نیست؛ مشکل جاییه که قلب ما ممکنه از خدمت به خدا جدا بشه.

      پولس بهمون یک راهکار عالی نشان میده: تمایل به گذشتن

      اون گاهی حمایت مالی‌اش رو می‌پذیرفت و گاهی آگاهانه ازش می‌گذشت. این نشون می‌ده که خادم، کسیه که “وابسته به پول” نیست، بلکه “متعهد به خداوند و خواندگی‌اش” هست. اگر خدمت من یا شما، روزی به خاطر قطع شدن حمایت‌ مالی متوقف بشه یا با از دست دادن مثلاً جایگاه یا موقعیت، دست از خدمت بکشیم، شاید باید یه نگاه به وضعیت روحانی و قلبمون بندازیم که انگیزه‌امون برای خدمت چیه. اگر بدون حمایت یا از دست دادن چیزی باز هم حاضر میشیم خداوند رو خدمت کنیم و این آتش را تو دلمون داریم، اون ‌وقت میتونیم خیالمون راحت باشه که قلبمون جای درستی قرار داره.

      در آخر می‌خوام تشویقتون کنم که از غایوس یاد بگیریم. اون احتمالاً تو تاریخ کلیسا شخص مشهوری نبوده یا نیست، نه رسول بود و نه کشیش نه چیزی کسی ازش میدانه اما اون کسی بود که با دست‌ باز، خادمان را میزبانی کرد. خداوند هم دنبال همین “غایوس‌ها گمنام” هستش. کسانی که با وفاداری، بی‌ سروصدا و هیاهو، خدمت میکنن بدون اینکه دنبال دیده شدن باشن.

      دعا کنیم که خدا بهمون این حکمت را بده که بتونیم افرادی که خداوند بهمون نشان میده رو حمایت کنیم و تو خدمتشان شریک بشین.

      همینطور میخوام از شما تشکر کنم که اگر این پادکست‌ها را حمایت مالی کردید یا اون رو به دیگران که حس کردید نیاز دارن، فرستادید.

      برکت خداوند با شما باشد.

      آمین

      Social Media:

      Website: https://kalameye-hayat.com

      Telegram: https://t.me/KalameyeHayatofficial

      Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCyhbpNCwyvva-yH1gwFNw1w/videos

      #پادکست_مسیحی
      #کلمه_حیات
      #کتاب_مقدس
      #نامه_سوم_یوحنا
      #عیسی_مسیح
      #مسیحیت
      #ایمان_مسیحی
      #زندگی_مسیحی
      #تعلیم_کتاب_مقدس
      #تفسیر_کتاب_مقدس
      #خدمت_مسیحی
      #کلیسا
      #انجیل
      #پولس_رسول
      #یوحنا
      #گایوس
      #بشارت
      #خادمین
      #فیض_خدا
      #پادشاهی_خدا

Published: 13/06/2026