Listen now for free

شکل‌گیری کتاب مقدس

درود میگم به شما دوستان

این برنامه در مورد نحوه شکل‌گیری کتاب مقدس و نحوه گردآوری آن اختصاص داره که توسط یک الهیدان سوئیسی به اسم روژه لیبی که بین آلمانی‌زبان‌ها خیلی معروفه، سخنرانی شده است. او چندین سال استاد دانشگاه در رشته باستان شناسی اسرائیل و خاورمیانه بود و نویسنده کتاب‌های زیادی هست و همینطور، مترجم کتاب مقدس است.

تو کانال یوتیوب او، «روژه لیبی لایو»، سخنرانی های زیادی به آلمانی و همچنین تعدادی هم به انگلیسی می‌توانید پیدا کنید.

از آنجایی که من و دوستانم از این سخنرانی و تعلیم، خیلی لذت بردیم، دوست داشتیم که این برنامه به زبان فارسی ترجمه و روخوانی بشه و همینطور تو نُسَخه تصویری که در یوتیوب قرار دادیم، می‌توانید عکس‌ها و منابعی را که مربوط به تصاویر همان بخش مثل دیوار اریحا یا نُسَخ خطی هست، تماشا کنید و در صورتی که فایل پاورپوینت را نیاز داشتید، می‌توانید از طریق ایمیل، این برای ما بنویسید تا برای شما ارسال کنیم.

این برنامه حدود ۳ ساعت هست که آن را به ۶ برنامه تقسیم کردیم که ۴ قسمت اول، مربوط به عهد عتیق هست و ۲ قسمت دوم، مربوط به شرایط و نوشته‌های عهد جدید.

در بخش اول، یکی از معروف‌ترین و کامل‌ترین نُسَخ  خطی به اسم نُسخه حَلَب را نگاه می‌کنیم و بعد به ۶ کتابی که موسی نوشته، تورات و ایوب را بررسی می‌کنیم و با فوت موسی بخش اول تمام میشه.

بخش دوم، کتاب یوشع را تا زمان مرگ سلیمان بررسی می‌کنیم.

و بخش سوم، به تقسیم شدن اسرائیل تا برگشت یهودیان از تبعید و بازسازی معبد اختصاص داره.

بخش چهارم، به نوشته‌های پایانی عهد عتیق و آپوکریفا نگاه می‌کنیم.

تو بخش پنحم، نقل‌قول‌های تاریخی و شرایط برای ظهور مسیح را خواهیم دید و در قسمت ششم، به بررسی نوشته‌های عهد جدید می‌رسیم.

امیدوارم این برنامه همانطور که برای ما برکت زیادی داشت، برای شما هم پر برکت باشه.

این برنامه، با اجازه آقای لیبی انجام شده و ممکنه بخش‌هایی از این سخنرانی، موافقت کامل شما را جلب نکنه، می‌خوام شما را تشویق کنم که با دقت این برنامه را گوش بدید و نظرات خودتان را برای ما ارسال کنید.

برکت خدا با شما باشد.

 

امین افشارنادری

پادکست‌های کلمه حیات

  • Episode: شکل گیری کتاب مقدس: ۳ـ تقسیم پادشاهی، دوران تبعید تا برگشت و بازسازی معبد
  • View all episodes: شکل‌گیری کتاب مقدس
      • 01
      • شکل گیری کتاب مقدس: ۳ـ تقسیم پادشاهی، دوران تبعید تا برگشت و بازسازی معبد  |  شکل‌گیری کتاب مقدس

      نص:

      با بخش سوم بررسی چگونگی تشکیل کتاب مقدس برگشتیم. تو قسمت اول دیدیم که چطور کتب اولیه عهد عتیق نوشته شد و تو برنامه قبل هم به بررسی کتب تاریخی نگاه کردیم و اینکه چطور سلیمان زندگی کرد و ۳ کتاب اون به کتاب مقدس اضافه شد همینطور تعدادی از مزامیر.

      امروز به بررسی کتب انبیا میرسیم همینطور به تبعید و بازگشت یهودیان برای بازسازی معبد نگاه میکنیم.

      پاورپوینت صفحه ۱۶

      پس از مرگ سلیمان، پادشاهی اسرائیل به دلیل نافرمانی سلیمان تقسیم شد.

      از ۱۲ قبیله، دو ملت به وجود آمدند. پادشاهی شمالی یا افرایم که متشکل از ۱۰ قبیله بود و اسرائیل نام داشت. اسم اسرائیل، دیگر به معنی پادشاهی متحد ۱۲ قبیله نبود، بلکه برای پادشاهی متشکل از ۱۰ قبیله، به کار میرفت.

      پادشاهی جنوبی، یهودا نام داشت و پایتخت آن اورشلیم بود، جایی که معبد سلیمان قرار داشت. قوم خدا بر اثر تقسیم پادشاهی به یک قسمت شمالی و یک قسمت جنوبی به شدت تضعیف شد.

      در مزمور ۱۳۳ از برکت بر کوه حرمون، که در پادشاهی شمالی قرار دارد و از برکت کوههای اورشلیم در جنوب، می خوانیم. این دو نهر برکت متعلق به یکدیگر هستند ولی با تقسیم پادشاهی از هم جدا شدند.

      پاورپوینت صفحه ۱۷

      در پادشاهی شمالی، ۱۹ پادشاه سلطنت کردند، از یربعام اول تا هوشع . آنها همه بی خدا بودند و قوم را به بت پرستی کشاندند. اولین پادشاه، یربعام، در دان، در شمال مملکتش و همچنین در بیت ئیل، در جنوب مملکتش، بر روی تپه ای، بتخانه ساخت تا ۱۰ قبیله برای عبادت به اورشلیم نروند، جایی که نوشته‌های عهد عتیق نیز نگهداری می‌شد. قصدش این بود که قوم از خدا و از کلامش دور شوند. همه پادشاهان اسرائیل اینچنین بی خدا بودند.

      پاورپوینت صفحه ۱۸

      در پادشاهی جنوبی ۲۰ پادشاه سلطنت کردند. اگر عتلیه را هم جزو آنها حساب کنیم، وی زنی بود بی خدا، که قدرت را غصب کرد. خوشبختانه بعضی از این ۲۰ پادشاه از خدا اطاعت کردند. مثلاً رحبعام پادشاه، که از پدرش سلیمان پادشاهی را به وضع ضعف به ارث برد، اول نسبت به خدا وفادار بود. در آن زمان از هر کدام از ۱۰ قبیله شمالی افرادی به ۲ قبیله جنوبی، یهودا و بنیامین، پیوستند چون نخواستند از خدای حقیقی دور باشند.

      در زمان آسا پادشاه، اصلاحات دینی انجام شد و در آن زمان هم، افرادی از ۱۰ قبیله به پادشاهی جنوب آمدند. یهوشافاط، حزقیا و یوشیا هم جزو پادشاهان دیندار قابل ذکر هستند، ولی تمام پادشاهان پس از یوشیا، بی خدا بودند.

      در تصویر، قبرهای پادشاهان در شهر داوود را می بینید که طبق کتاب مقدس خیلی از این ۲۰ پادشاه در آنجا دفن شدند.

      پاورپوینت صفحه ۱۹

      حالا یک نگاه دقیق تر به دوران پادشاهان می اندازیم. در آن دوران، انبیایی ظهور کردند و با اصرار، قوم را به بازگشت به سوی خدا دعوت کردند. هشدار دادند که اگر بازگشت نکنند بلای وحشتناکی بر سرشان خواهد آمد: ده قبیله به آشور به تبعید خواهند رفت و اهالی پادشاهی جنوبی به بابل برده خواهند شد.

      پاورپوینت صفحه ۲۰

      همینطور واقع شد: ۱۰ قبیله در سال ۷۲۲ پیش از میلاد به آشور، واقع در شمال عراق امروزه، تبعید شدند.

      پاورپوینت صفحه ۲۱

      پادشاهی جنوبی متشکل از دو قبیله، به همراه تمام افرادی از ۱۰ قبیله که به آنها پیوسته بودند، از سال ۶۰۶ تا ۵۳۹ پیش از میلاد به بابل تبعید شدند.

      پاورپوینت صفحه ۱۹ (ادامه)

      الان به انبیا باز گردیم. عوبدیای نبی در دوران حکومت یهورام پادشاه نبوّت کرد. آن‌موقع هنوز مدت زیادی از حکومت رحبعام پسر سلیمان نگذاشته بود. نبوّت عوبدیا، یک کتاب کوچک که تنها یک فصل دارد، به کتاب مقدس اضافه شد. عوبدیا اولین نبی از ۱۲ انبیا کوچک بود، ولی چرا کتابش در میان کتب انبیا کوچک در جای اول قرار نمی گیرد، بلکه کتاب هوشع؟ کتاب های انبیا کوچک تو هر کتاب مقدس به همین ترتیب قرار دارند، در کتاب مقدس عبری هم. دلیل آن کوتاهی کتاب عوبدیا است و اینکه نبوّت وی به اَدوم، ناحیه ای در جنوب اردن امروزه، متمرکز می باشد.

      اما کتاب هوشع نبی، بر عکس آن، کتابی طولانی با ۱۴ فصل است و دیدی کلاً نبوتی دارد. بغیر از این، کتاب ها بر حسب سلسله دوران ها در کتاب مقدس جا گرفتند. گروه اول از انبیای کوچک متعلق به دوران سیطره آشور هستند، یعنی دورانی که تا زمان تبعید به آشور طول کشید. چند وقت بعد از آنکه یهودیان تبعید شدند، آشور نابود شد و بابل سیطره یافت. پس از دوران سلطه بابل، یهودیان به سرزمینشان بازگشتند و زیر سلطه پادشاه پارس بودند. کتب انبیای کوچک برحسب این سه دوران دسته بندی شدند – دوران آشور، دوران بابل و دوران پارس.

      ولی در چارچوب این دسته بندی، کتاب ها به طور دقیق بر حسب نقطه زمانی که نوشته شدند، جا نگرفتند. همانطور که دیدیم کتاب عوبدیا با اینکه زودتر از همه نوشته شد، در جای اول قرار نگرفت، ولی باز هم جزو گروه اول است. در ضمن، کتاب ها طوری ترتیب داده شده اند که اول کتاب یک نبی از پادشاهی شمالی می آید بعد کتاب یک نبی از پادشاهی جنوبی، بعد دوباره یکی از شمال و دوباره یکی از جنوب… تا زمان تبعید به آشور. از آن پس دیگر فقط کتب انبیایی از پادشاهی جنوب داریم.

      کتاب عوبدیا، قدیمی ترین نوشته از انبیای کوچک است و بعد از آن کتاب یوئیل می آید. در کتاب یوئیل، زمان دقیق ذکر نمیشود ولی چون میان انبیای کوچک در جای دوم قرار داده شده است، می دانیم که متعلق به اوایل دوران آشور است.

      هوشع نبی در زمان حکومت عزیا، یوتام، آحاز و حزقیا نبوّت کرد، این در کتابش به طور واضح ذکر شده است. عاموس نبی هم در زمان عزیا نبوّت کرد و اشعیای نبی، دقیقاً مثل هوشع نبی، در زمان عزیا، یوتام، آحاز و حزقیا. اشعیا و هوشع نیز در یک زمان زندگی می کردند و نبوّت می کردند، ولی اشعیا در پادشاهی جنوبی بود و هوشع در پادشاهی شمالی.

      میکاه نبی هم همزمان با هوشع نبی و اشعیا نبی زندگی می کرد، فقط خدمتش را کمی بعد از آنها شروع کرد. او از پادشاهی جنوبی بود. عاموس نبی در پادشاهی شمالی خدمت کرد، ولی از پادشاهی جنوبی بود.

      یونس نبی در زمان حکومت یربعام دوم نبوّت کرد. یک پیشگویی مهم از یونس نبی در زمان یربعام پادشاه واقع شد. کتاب یونس بیشتر شکل یک داستان است و کم پیشگویی در آن یافت می شود. ولی یونس نبی بر اساس پیشگویی اش، که مملکت یربعام پادشاه بسیار گسترش خواهد یافت – که در زمان خود یونس تحقق یافت – و او به عنوان پیامبر راستین شناخته شد.

      کمی بعد از آن، انبیای ناحوم، حبقوق و صفنیا نبوّت کردند.

      ناحوم نبی، نابودی شهر نینوا را، یعنی نابودی سلطنت آشور را پیشگویی کرد.

      حبقوق نبی هم در همین زمان، درست قبل از تبعید به بابل، پیشگویی کرد و گفت که پادشاهی یهودا به تبعید خواهد رفت که این یک مجازات از طرف خداوند خواهد بود.

      صفنیای نبی، کمی بعد از حبقوق خدمت کرد. ارمیای نبی در دوران حکومت آخرین پادشاهان یهودا و حتی پس از آن خدمت می کرد و هم دوران با صفنیا و حبقوق زندگی می کرد.

      حزقیال نبی از سال پنجم حکومت یهویاکین پادشاه و در زمان حکومت هوشع، آخرین پادشاه جنوب و پس از آن مدت زیادی را در تبعید در بابل، نبوّت کرد، حداقل تا سال ۵۷۱ پیش از میلاد، چون آخرین پیشگویی با ذکر زمان که در کتابش یافت می شود، در همان سال است.

      دانیال نبی هم زمان با حزقیال نبی زندگی می کرد. او در سال سوم حکومت یهویاقیم پادشاه به بابل تبعید شد و در آنجا حداقل تا سال ۵۶۳ پیش از میلاد نبی بود. آخرین پیشگویی های وی، فصل های ۱۰ تا ۱۲ کتاب دانیال، در همین سال هستند. الان که میدانیم حزقیال و دانیال هم زمان زندگی می کردند، می فهمیم که چرا دانیال نبی در کتاب حزقیال نبی به عنوان یک مرد فوق العاده پارسا و خداترس ذکر شده است. این نشان می دهد که دانیال نبی نه فقط سال ها بعد از آن زمان به عنوان نبی شناخته شد، بلکه در زمان حزقیال نبی نیز او را به عنوان نبی قبول داشتند.

      در کتاب حزقیال نبی فصل ۱۴ آیه ۱۲ تا ۱۴ می خوانیم: «و کلام خداوند بر من نازل شده، گفت: «ای پسر انسان! هر گاه سرزمینی به من خیانت کرده، نسبت به من گناه ورزد و من دست خود را بر آن دراز کنم و عرضه نان را در آن قطع کرده، قحطی در آن بفرستم و انسان و حیوان را از آن ریشه کن سازم، حتی اگر این سه مرد، یعنی نوح و دانیال و ایوب نیز در میان آن باشند، تنها جانهای خود را به پارسایی خویش خواهند رهانید؛ این است فرموده خداوندگار یهوه.» بعد دوباره در آیه ۲۰: «حتی اگر نوح و دانیال و ایوب در میان آن باشند…» – یعنی دانیال در زمان حیات خودش به عنوان شخصی هم تراز با نوح و ایوب شناخته شد.

      در ضمن در کتاب دانیال نبی فصل ۹ می خوانیم که دانیال، کتاب ارمیای نبی را مطالعه کرد و متوجه شد که نبوّت ارمیا، به زودی تحقق می‌یابد. می بینیم که کتب عهد عتیق به این ترتیب در هم تنیده شده اند و یا اینکه مثلاً، کتاب ارمیای نبی در زمان دانیال نبی، جزو کتب معتبر بود.

      پس بر اساس کتاب مقدس معلوم است که کتاب ارمیای نبی نه توسط یک شورای کلیسایی، مثلاً شورای یامنیا در سال ۹۰ پس از میلاد، بلکه قرن ها قبل از آن، به عنوان کتابی معتبر پذیرفته شده بود، ولی الاهیدانان آزاداندیش (لیبرال) باز هم بر نظرات خود اصرار دارند. کتاب مقدس به طور واضح نشان می دهد که دانیال نبی، کتاب ارمیای نبی را می شناخت و ارمیا در آن زمان به عنوان پیامبر پذیرفته شده بود.

      پاورپوینت صفحه ۲۲

      بعد از سلطه ۷۰ ساله بابل – ۶۰۹ تا ۵۳۹ – امپراتوری پارس، بابل را فتح کرد. در دوران سلطه بابل، یهودیان در بابل در تبعید بودند. بعد در دوران پارس، کورش پادشاه، به یهودیان اجازه داد که به سرزمینشان بازگردند و در اورشلیم، معبد را بازسازی کنند. از آن به بعد، یهودیه یک استان پارسی بود، ولی خودمختاری محدودی داشت.

      تقریبا دویست هزار نفر یهودی از قبیله های یهودا، بنیامین و از ۱۰ قبیله به سرزمینشان بازگشتند. کتاب عزرا، فصل ۱ تا ۶، این وقایع را گزارش می دهد که نوشته شده است که چهل هزار نفر یهودی به اسرائیل بازگشتند، ولی اگر زنها و بچه ها را به این عده اضافه کنیم، تقریبا به دویست هزار نفر می رسیم.

      این یهودیان بازگشتند تا در صهیون، در اورشلیم، معبد را بازسازی کنند. آنها می دانستند که به این دلیل بازگشت می کنند تا مسیح را ملاقات کنند. بر اساس کتاب دانیال نبی می توانستند حساب کنند که مسیح چه زمان ظهور خواهد کرد. ولی در آن زمان هنوز قادر نبودند دقیق حساب کنند که مسیح در سال ۳۲ پس از میلاد می آید، فقط وقتی نحمیا اجازه گرفت که شهر اورشلیم را بازسازی کنند برایشان آشکار شد، پس از آنکه معبد را بازسازی کرده بودند. ولی قبل از آن هم از کتب انبیا می دانستند که مسیح در بابل به دنیا نخواهد آمد، همانطوری که میکاه نبی در فصل ۵ آیه ۲ از کتابش گفته بود که مسیح، از بِیت لِحِم خواهد آمد. بنابراین می دانستند که باید به سرزمینشان برگردند چون مسیح آنجا به دنیا خواهد آمد، در بیت لحم.

      عهد عتیق در معبدِ بازسازی شده نگهداری می شد. در این مورد در کتاب تثنیه فصل ۳۱ از آیه ۲۴ می خوانیم: «چون موسی کلمات این شریعت را تا به آخر در کتابی نوشت، به لاویانی که صندوق عهد خداوند را حمل می کردند فرمان داده، گفت: «این کتاب شریعت را گرفته، کنار صندوق عهد یهوه خدایتان بگذارید، تا در آنجا شاهدی باشد بر ضد شما.»

      یعنی کتاب تثنیه می بایست در معبد کنار صندوق عهد گذاشته شود. پس کتاب تثنیه همیشه در معبد بود، یعنی نسخه اصلی که موسی نوشته بود. این نسخه اصلی را در زمان یوشیا پادشاه، تقریبا هزار سال بعد، دوباره در معبد پیدا کردند و این باعث برگشت به سوی خداوند شد.

      الان آیه ۴ و ۵ از فصل ۲ کتاب حجی نبی را هم می خوانیم، که درباره بازسازی معبد است. در این آیات خدا می فرماید: «ای زَروبابِل، قوی باش! ای یِهوشع فرزند یهوصاداق، کاهن اعظم، قوی باش! و ای همه قوم این سرزمین، قوی باشید؛ این است فرموده خداوند. خداوند لشکر ها می گوید: به کار مشغول شوید، زیرا من با شما هستم، بر حسب عهدی که به هنگام خروجتان از مصر با شما بستم. روح من در میان شما باقی است، پس هراسان مباشید.»

      روح خدا به طور خاص در معبد حاضر بود اما دیگر شکینا نبود، ولی روح خدا در آنجا حاضر بود و همچنین کتاب مقدس، کلام خدا، در معبد قرار داشت. روایات یهودی هم تائید می کنند که کتاب مقدس در معبد نگهداری شد. در بخش دوم این سخنان در این مورد بیشتر خواهم گفت.

      تو بخش بعد، این قسمت را ادامه میدیم تا پایان شکل گیری عهد عتیق. بعد نگاه کوتاهی به کتب آپوکریفا هم میندازیم.

      خوشحال میشیم که شما را همراه خودمان داشته باشیم. شما میتونید سایر برنامه‌ها را تو وب‌سایت یا شبکه‌های اجتماعی کلمه حیات و یوتیوب دنبال کنید.

      برکت خداوند با شما باشد.

      Social Media:

      Website: https://kalameye-hayat.com

      Telegram: https://t.me/KalameyeHayatofficial

      Instagram: https://www.instagram.com/kalameyehayat

      Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCyhbpNCwyvva-yH1gwFNw1w/videos

Published: 11/10/2024